Anwar Ibrahim Tiba di Jakarta Disambut Menteri Basuki Hadimuljono

Minggu, 08 Januari 2023 - 17:24 WIB
loading...
Anwar Ibrahim Tiba di Jakarta Disambut Menteri Basuki Hadimuljono
Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Basuki Hadimuljono menyambut kedatangan Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim di Jakarta, Minggu (8/1/2023). Foto/Instagram Anwar Ibrahim
A A A
JAKARTA - Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim tiba di Jakarta, Minggu (8/1/2023). Hal tersebut diketahui dari unggahan Instagram resmi Anwar Ibrahim.

Unggahan itu menunjukkan Anwar Ibrahim bersama sang istri, Wan Azizah Wan Ismail sedang turun dari tangga pesawat. “Tiba di Jakarta, Indonesia bersama Azizah, bagi mengadakan lawatan rasmi pertama di negara ini,” tulis unggahan Anwar Ibrahim itu.





Kedatangan Anwar Ibrahim disambut oleh Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Indonesia Basuki Hadimuljono dan Duta Besar Indonesia untuk Malaysia Hermono. Anwar juga didampingi sejumlah pejabat pemerintahan Malaysia.

“Turut sama dalam lawatan ini, Menteri Luar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz dan Kuasa Usaha Sementara Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta Adlan Mohd Shaffieq,” tuturnya.



Hingga berita ini ditulis sekitar pukul 17.00 WIB, unggahan Anwar disukai 12.600 netizen. “Saya mengharapkan lawatan ini akan dapat memperkukuhkan lagi hubungan kedua-dua negara disamping meneroka peluang kerjasama baharu menerusi perbincangan bersama Presiden Joko Widodo, InsyaAllah,” pungkasnya.

Kunjungan kenegaraan Anwar ini merupakan yang perdana setelah dilantik sebagai perdana menteri ke-10 Malaysia pada Kamis (24/11/2022). Di Indonesia, Anwar Ibrahim akan melakukan pertemuan dengan Presiden Joko Widodo (Jokowi).
(rca)
Baca Berita Terkait Lainnya
Copyright © 2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
read/ rendering in 0.2020 seconds (0.1#10.140)